Toteutamme puhe- ja toimintaterapiaa sekä neuropsykologista kuntoutusta Riihimäellä ja ympäristökunnissa. Asiakkaamme ovat pääsääntöisesti erilaista tukea tarvitsevia lapsia ja nuoria.
Puheterapia on lääkinnällistä kuntoutusta, joka kuuluu sekä perusterveydenhuollon että erikoissairaanhoidon palveluihin. Lapsi ohjautuu usein puheterapiaan, jos hänellä on vaikea-asteinen kielellinen erityisvaikeus, autismikirjon häiriö, jokin oireyhtymä, kuulo-, kehitys- tai liikuntavamma. Nämä lapset tarvitsevat vaihtelevasti erilaisia vaihtoehtoisia tai korvaavia kommunikaatiokeinoja (AAC). Yleisimmin terapiassa käytettäviä AAC-keinoja ovat kuvat, dynaamiset kommunikaatiokansiot, tukiviittomat ja PECS-menetelmä.
Toimintaterapia
Toimintaterapian tavoitteena on tukea asiakkaan oman elämän itsenäisyyttä arjen tilanteissa. Toimintaterapia perustuu toimintojen terapeuttiseen käyttöön, asiakaslähtöisyyteen ja vuorovaikutukseen. Toimintaterapiassa kehitetään asiakkaan valmiuksia ja taitoja, joita hän tarvitsee arkielämässään.
Lasten toimintaterapiassa kuntoutetaan lapsia ja nuoria, joilla on toimintakyvyn rajoituksia. Toimintaterapialla autetaan lasten ja nuorten arkea niin, että leikkiminen, vuorovaikutus ympäristön ja toisten ihmisten kanssa mahdollistuisi. Lasten ja nuorten toimintaterapiassa perheiden kanssa tehtävä yhteistyö on isossa roolissa. Lasten toimintaterapialla tuetaan lasta ja nuorta hallitsemaan keinoja, joilla on mahdollista huolehtia itsestään aina oman kehitystason mukaisesti. Lasten toimintaterapiassa tehdään tavoitteellisia leikki- ja toimintatilanteita, joita suunnitellaan yhdessä lapsen kanssa. Menetelminä voidaan käyttää esim. liikuntaleikkejä, pelejä, rakenteluja ja luovia toimintoja. Terapiassa toiminta on lapselle hauskaa, haastavaa ja onnistumisen kokemuksia antavaa.
Toimintaterapiaa toteutetaan lasten ja nuorten kanssa yksilö- ja ryhmäterapiana. Toimintaterapia voi tavoitteet huomioiden toteutua vastaanotolla monipuolisissa tiloissamme tai koti-, koulu- ja päiväkotikäynteinä. Näiden lisäksi tarjolla on ryhmämuotoista monimuototerapiaa yhdessä puheterapeutin kanssa. Terapian lisäksi tarjolla on myös toimintaterapia-alan konsultointia.
Neuropsykologinen kuntoutus
Neuropsykologisen kuntoutuksen tavoitteena on auttaa lasta saavuttamaan oppimisensa kannalta tarpeellisia taitoja. Kuntoutuksen voi karkeasti jakaa kahteen niin, että se voi olla taitojen suoraa harjoittamista (esim. usein lukivaikeuksissa) tai toisaalta tarvittavien kompensaatiokeinojen löytämistä taidoille, joita ei syystä tai toisesta ole mahdollista sellaisenaan oppia (esim. itseilmaisu kuvallisen tuen avulla). Vuorovaikutus ja lapsen itsetunnon tukeminen ovat iso osa kuntoutusta, sillä lähes aina oppimisen vaikeuksia omaavalla lapsella on heikko itsetunto, ainakin oppimisensa suhteen. Kodin ja koulun kanssa tehtävä yhteistyö on kuntoutuksen onnistumisen kannalta erityisen tärkeää.
TOMPUT-ryhmäkuntoutus Toiminnallinen puhe- ja toimintaterapiaryhmä on tarkoitettu 6-8-vuotiaille lapsille ja siihen otetaan kerrallaan 4-6 lasta. Ryhmä toimii kerran viikossa keskittyen kuntouttamaan lapsia, joilla on kielellisten vaikeuksien lisäksi haasteita sosiaalisissa taidoissa ja vuorovaikutuksessa sekä oman toiminnan ohjaamisessa. Toiminnassa painotetaan sekä yksilöllisiä että ryhmän yhteisiä tavoitteita. Kuntoutuksessa käytetään sekä puhe- että toimintaterapian menetelmiä, esim. luovia toimintoja, leikkejä ja erilaisia kielen kehityksen tukimuotoja. Ryhmäkuntoutuksen etuja ovat sosiaalisten taitojen ja kaverisuhteiden rakentaminen luontaisesti. Tämä vahvistaa osallisuuden, vastavuoroisuuden ja jakamisen kokemuksia luonnollisissa tilanteissa ja tasavertaisina yksilöinä. Ryhmässä jokainen voi samaistua, saada kokemuksia mallioppimisesta ja oppia oman toiminnan arvioimista muiden lasten rinnalla. Ryhmän ohjaajina toimivat toimintaterapeutti Satu Asikainen ja puheterapeutti Kati Pirkola.